יום ראשון, 1 ביולי 2012

דרישת תשלום - כי אסור לפגוע בזכויות

זה פוסט ממש קצר שמסכם את כל מה שרע בעולם העיתונות, ומסכם מהו צדק חברתי. אמש התקיימה בירושלים הפגנה כחלק מהמחאה החברתית. מיותר לציין שהופתעתי כשאתר עיתון הארץ פרסם תמונות שצילמתי בה, ללא הסכמתי (הם אפילו לא ביקשו) ו"תמורת קרדיט". בשביל למנוע דברים כאלה הקמנו את ארגון העיתונאים. בשביל למנוע רמיסת זכויות של האזרח מול תאגידים, אנשים יוצאים להפגין. הנה המכתב שנשלח הבוקר לעיתון הארץ, כלשונו:

-מבלי לפגוע בזכויות-

לכב'                                                                                          01/07/12
מערכת עיתון הארץ
תל אביב


הנדון: דרישת תשלום

א.ג.נ,

ביום 30/06/2012 התקיימה הפגנה בירושלים כחלק מהמחאה החברתית. הח"מ צילם מספר תמונות במהלך ההפגנה לשימוש פרטי, וחלקן הוצג בחשבון הטוויטר הפרטי של הח"מ, שעיתונכם אינו נמנה על עוקביו.

מעולם לא התרתי שימוש מסחרי בתמונה כלשהי מהתמונות שצילמתי, אתר האינטרנט של הארץ מעולם לא פנה אליי כדי לבקש רשות להשתמש בתמונה כנ"ל, וממילא היתר שכזה מעולם לא ניתן. יתרה מכך: כאחד מחברי ארגון העיתונאים בישראל, אני מסרב בכל תוקף לנוהג הנפסד בו כלי תקשורת מפרסמים חומרים של עיתונאים "תמורת קרדיט". עם כל הצער והאמפתיה שאני חש כלפי הקשיים בהם נמצא עיתון הארץ, אם רוצים ממני נדבה - המינימום הוא לבקש (ולא, לא הייתי מסכים לתת לכם או לכל כלי תקשורת אחר תצלום בחינם – בשביל זה יש צלמי עיתונות, וגם להם יש זכות להתפרנס).

מצ"ב צילום מסך מאתר האינטרנט של עיתון הארץ כפי שצולם בשעה 00:29 בלילה שאחרי ההפגנה:



הקרדיט "צילום: חיים הר-זהב, טוויטר", אינו מותיר מקום לספק שאכן מדובר בתמונה אותה צילמתי.

היות ולא קיבלתם כל רשות להשתמש בחומרים שלי, אבקש כי ישולמו לי בתוך שבעה ימים סך של 175 שקלים חדשים עבור תצלום זה, וכי הנ"ל יוסר לאלתר מאתרכם. התשלום לא יהווה אישור שימוש בדיעבד בתמונה, אלא פיצוי עבור השימוש בחומרים שלי כמו גם תשלום עבור יום הצילום בו החלפתי שלא מרצוני את הצלם שלא שלחתם מטעמים כאלה או אחרים שאינם מענייני.

את הסכום על הפרסומות מימין ומשמאל לתמונה עיתון הארץ קיבל – אין שום סיבה שהתוכן שנמצא ביניהן לא יהיה בתשלום גם כן. זה מרתיח הן אידיאולוגית והן פרקטית. זו עשיית עושר שלא במשפט.

יובהר מיד: זוהי הודעה ראשונה ואחרונה בה יזדמן לכם לסיים את הפרשיה בסכום נמוך ואסכים להתייחס אליה כ"אי הבנה" אם תתחייבו שלא לחזור על כך לעולם. באם לא ישולם הסכום בתוך שבעה ימים, בכוונתי לתבוע את העיתון על גניבה של קניין רוחני והפרת זכויות יוצרים בנוסף לעלות על יום עבודה של צלם.

אנא צרו איתי קשר בהקדם, כדי להעביר אליי סכום זה ולחסל בכך את הפרשה.

בברכה,

חיים הר-זהב


עדכון (10:54): כחצי שעה אחרי ששלחתי את המייל קיבלתי טלפון מעיתון הארץ. הם התנצלו וביקשו פרטי חשבון כדי להעביר את הכסף. המסקנה: אל תוותרו על הזכויות שלכם. את הכסף אתרום בשמחה לפעילות ארגון העיתונאים.


9 תגובות:

  1. אנונימי1.7.2012, 10:41

    צודק הבחור

    השבמחק
  2. אנונימי1.7.2012, 14:50

    כל הכבוד!

    השבמחק
  3. אנונימי2.7.2012, 1:54

    חבל מאוד שאפשרת להם לעבוד בשיטת מצליח... הם הרוויחו ובגדול. יכולת לשלוח מכתב התראה לפני תביעה ולקבל בקלות 15 אלף שקל והם היו אומרים תודה.

    השבמחק
  4. אנונימי2.7.2012, 11:50

    מעניין. הם עשו לי את זה קיץ שעבר. הם הכחישו שהתמונות שלי. ושלחתי להם שיש לי את המקור.

    השבמחק
  5. אין ספק שהמכתב מפגיש את העיתונאי והעורך דין...
    אהבתי את הביצוע ואהבתי את המסר שמאחוריו

    השבמחק
  6. אנונימי3.7.2012, 17:59

    בינינו, אם זה היה בישראל היום, היית דורש הרבה יותר כסף... :)

    השבמחק
  7. אנונימי3.7.2012, 18:11

    והנה הצעה - בהתחשב בכך שלא מדובר במקרה חריג או בודד (גם אם יש מקום לבדוק מה המדיניות של טוויטר ביחס לזכויות יוצרים על תוכן ויזואלי) אלא יותר תופעה בממדים רחבים בהרבה, אני מציע להפוך את המכתב ששלחת ל"הארץ", בגיבוי מי מהיועצים המשפטיים של האגודה, לפורמט שיוכל לשמש אנשים נוספים שנעשה שימוש בלתי תקין בתמונות שצילמו. ולמען הצדק הפואטי, או הדוגמא האישית, המסמך הזה יוכל להיות תחת רשיון CreativeCommons (ששווה לשקול לעשות בו שימוש, ככלל, גם לגבי הצילומים עצמם).

    השבמחק
  8. אנונימי4.5.2013, 16:54

    היי חיים, אפשר לשתף את הכתבה אצלנו בעמוד של Media Bunnies בפייסבוק? אנחנו קבוצה שמוקמת כעת על מנת להעצים יוצרים ויוצרות מבחינה תעסוקתית ופוליטית.

    השבמחק