יום שבת, 15 בינואר 2011

קריאה לאנשי הימין הדמוקרטי

חברים יקרים מימין שלום,

אני משער שרובכם לא מכירים אותי. שמי חיים. אני בן 33 עוד מעט. נשוי, אב לשתיים, גר בירושלים. אני חי"רניק במילואים, אחד מהטמבלים שעושים עשרות ימי מילואים בשנה (בד"כ כארבעים, לפני החוק החדש שנכנס לתוקף אשתקד), ואת רוב המילואים אני עושה ככובש נאור בשטחים.

אבל אני מעולם לא האמנתי בחלוקה חד משמעית בין שמאל לימין. אני מאמין שבלא מעט דברים, הראייה שלי כשמאלן ושל הימנים די דומה - פשוט הפתרונות שלנו שונים. מעולם לא חשדתי באיש ימין שהוא מבקש להחריב את מדינת ישראל רק כי נקודת ההשקפה שלנו שונה בנושאים המדיניים או הכלכליים. אני רוצה לחשוב שגם עליי תמיד חושבים שבסך הכל הכללי, שכל מה שאני מבקש זה שהמדינה שלנו תצליח, ושיהיה פה טוב לכולם.

לכן אני פונה אליכם. לכן זו השעה שבה כולנו צריכים לעמוד שכם אל שכם.

כמו שאתם יודעים, הכנסת החליטה לקבל את ההצעה של פאינה קירשנבאום (אחד הפסבדונים הכי מבריקים שאיווט ליברמן אי פעם השתמש בהם) ולהקים ועדת חקירה לבדיקת "ארגוני השמאל". הערב, מספרים בחדשות, ביבי החליט להוסיף גם את ארגוני הימין לבדיקה, כדי להשקיט את המצפון של מפלגת העבודה (יש דבר כזה?) שעשתה פתאום קולות של אי נוחות.

זו לא בעיה של השמאלנים, חברים. ממש לא. זו בעיה של כולנו.

ישראל היא נס דמוקרטי. יש לנו מסורת דמוקרטית מפוארת שנבנתה פה בקצת יותר משישה עשורים שמאפשרת לאנשים שהגיעו מעשרות מדינות ועשרות תרבויות, שלא לומר בני עמים שונים שנמצאים בסכסוך לאומי מזוין, לחיות פה בצוותא בלי לאכול האחד את השני. למעשה, כשחושבים על זה - ישראל היא המדינה היחידה דרומית לצרפת שהעברת שלטון בה ממפלגה למפלגה מסתכמת בפוטו אופ של השר היוצא והשר הנכנס, עם לחיצת יד מנומסת, המנצחים חוגגים, המנוצחים מתבאסים - וממשיכים הלאה. במדינות אחרות הפסד בבחירות מביא כמעט תמיד לבקבוקי תבערה ברחובות, ולשוטרים מזוודים בציוד לדיכוי מהומות שמשליטים את חיתתם על הערים המרכזיות.

הדמוקרטיה שלנו היא הסוד הכי גלוי של עצם קיומנו. הידיעה של כל אחד מאיתנו שהוא בעצם הבוס של המדינה ויש לו את הכוח לשנות במחי הטלת פתק לקלפי, היא זו שמביאה אותנו להתגייס לצבא ולשרת בו שירות משמעותי - אנחנו מבינים שאין סמכות בלי אחריות, ולכן אנחנו הולכים לתרום את חלקנו למדינה שלנו. 

למדינה שלנו יש חוקים, ואנחנו יודעים שאוכפים אותם - גם אם לא תמיד באינטנסיביות שהיינו רוצים. אנחנו יודעים שאם עמותה כזו או אחרת תעבור על החוק, רשם העמותות יגיש תלונה למשטרה והיא תפתח בחקירה פלילית נגד מי שעבר את העבירה לכאורה. כששמאלני שומע שעצרו פלוני שהוא יו"ר עמותה מהצד "שלו" של המפה בחשד לעבירה על חוקי המדינה, הוא נותן את אמונו במערכת הצדק שתמצה את הדין עם האיש אם הוא אשם, ושתוציא אותו זכאי אם לא עשה דבר. אם ימני שומע שנער גבעות נעצר בחשד לעבירת "תג מחיר", הוא מקווה לאותו הדבר בדיוק.

אנחנו יודעים שיש לנו חוקים שמכסים את שלל העבירות האפשריות, אך סומכים על ערך ליברלי חשוב - מי שלא עובר עבירה אותה הגדירו הנציגים שלנו בכנסת, חופשי לעשות הכל כולל הכל. מותר לו להביע עמדות שמעצבנות אותנו. שמרתיחות אותנו. שגורמות לנו לרצות להעיף לו סטירה - ואנחנו נמנעים מכך רק בגלל אותם חוקים שדיברנו עליהם קודם. הכל מותר, ואנחנו נורא מקווים שאותו טיפוס מרגיז יעשה כבר טעות ויעבור על החוק, ואז שיזרקו עליו את ספר החוקים ויתקעו אותו.

ככה הדברים מתנהלים אצלנו. כך הדברים מתנהלים בדמוקרטיה אמיתית. אם יש דבר שמדינת ישראל יכולה לנפנף בו מול אויביה בתחושת עליונות - זה בחופש המוחלט שיש לנו כל עוד איננו עוברים עבירה.

כל זה הולך להיגמר תוך כמה ימים.

הכנסת החליטה להקים את ועדת החקירה שלה לחקירת ארגוני שמאל ועכשיו, כאמור, אולי גם ארגוני ימין. כל הארגונים האלה הם עמותות רשומות, שמתנהלים בצורה שקופה לגבי מטרותיהם, מקורות המימון שלהם, הערכים שבהם הם מאמינים - הכל מתועד, רשום, ונמצא תחת מעקב מתמיד של היריבים הפוליטיים שלהן. אם מישהו חושב שאין איזה שמאלן שבודק כל שבוע אצל רשם העמותות מה קורה במועצת יש"ע, הוא חי בסרט, וכנ"ל לגבי ימניים שבודקים את שלום עכשיו. זה בדיוק ההיגיון שמאחורי רשם העמותות - הכל שקוף. הכל גלוי.

אם מישהו עובר עבירה ניתן להגיש תלונה לרשם העמותות או למשטרה. הכל כתוב בחוק - מה מותר, מה אסור, מה אפשר ומה אי אפשר.

מה זה אומר? זה אומר שהחקירה היא לא על מקורות המימון (שכולם רשומים אצל רשם העמותות של מדינת ישראל, כאמור) וגם לא על עבירות (שכן אם יש עבירה, בשביל זה יש משטרה) - החקירה היא רק, ואך ורק, על העמדות שמביעים אותם אנשים.

הבנתם? חלק מהח"כים מנצלים ניצול ציני של סמכות שיש להם בחוק לפתוח בחקירה על כל דבר - אפילו על הרגלי הנדידה של החסידות, אם יבוא להם - רק כדי לנסות ולהוריד את אותה הכאפה שלנו אסור לתת לאנשים שמעצבנים אותנו.

אל תגידו "טוב מאוד". אל תתלהבו.

כשמשתמשים בסמכות כדי לתת סטירה, זו סטירה לא רק למי שהלחי שלו כואבת - זו סטירה לכולנו. זה שינוי של אחד הכללים החשובים ביותר בדמוקרטיה, אם לא החשוב בהם: זה ביטול של החירות שיש לכולנו לעשות מה שבא לנו, ולהגיד מה שבא לנו כל עוד אנחנו לא עוברים על החוק.

זה ביטול של הדמוקרטיה שלנו. של מקור העוצמה שלנו. זה ביטול שלנו, כאזרחים בני חורין.

אנשים בני גילי גדלו אצל בגין, שמיר ורבין עד שהגענו לגיל 18. גידלו אותנו לדעת מה זו דמוקרטיה. מה זו חירות. מה זה חופש ביטוי. פאינה קירשנבאום, שהציעה את ההצעה, גדלה אצל כרושצ'וב, ברז'נייב וגרומיקו. פה נמצא ההבדל.

כל ישראלי שאכפת לו מהמדינה שלו חייב להילחם נגד ועדת החקירה הזאת. זה לא קשור למי נחקר. זה קשור לסיבה שבגללה חוקרים.

אף אחד לא ישכנע אותי שאני פחות פטריוט מאיווט ליברמן, או מפאינה קירשנבאום שהיא כזאת פטריוטית שהיא לא מסוגלת לחבר פסקה קצרה בעברית בלי לטעות (ושהמפלגה שלהם כה פטריוטית עד שהציעה שרוסית תהיה שפה רשמית בישראל - אותה רוסית ששימשה את כל אלו שחימשו את אויבי ישראל משך יותר מארבעים שנה). אף אחד לא ישכנע אותי שמיקי איתן, או רובי ריבלין או בני בגין הם פחות פטריוטים מכל מיני קירשנבאומיות או ליברמנים.

אנחנו פשוט לא מאמינים בגולאג. אנחנו לא מאמינים בסטאליניזם. אנחנו לא מאמינים בסתימת פיות של השלטונות, וזה לא משנה מי בשלטון.

יש שעות, חברים, שבהן העולם מתחלק לבני אור ובני חושך. שעות שבהן אין משמעות ל"צבע" - דתי או חילוני, ימני או שמאלני, אשכנזי או ספרדי, יהודי או ערבי. שעות שבהן העולם מתחלק לאלו שמאמינים בשיטה, ואלו שמנסים להרוג את השיטה.

בואו נשלב ידיים. זה המבחן של כולנו.

בלי הדמוקרטיה אין ימין ואין שמאל. בלעדיה, אין יותר מדינת ישראל.

בואו נהיה באותו הצד בנושא הכי חשוב. אחר כך נוכל לחזור ולריב מי יודע לפתור יותר טוב את שאר הבעיות של הארץ הזו, שאנחנו כל כך אוהבים.

אבל לפני שרבים, בואו נוודא שלא מפקיעים מאיתנו את הזכות להתווכח איך שנרצה.

14 תגובות:

  1. חיים, מתפלא עליך, ממתי ועת חקירה פרלמנטרית הזיזה משהו ב-30 שנה האחרונות, ממתי ב-30 שנה האחרונות שמעת על איזה תוצאה או המלצה של ועדה פרלמנטרית? אז הקימו עוד ועדה שאחריה יקימו עוד ועדה לחקר הועדה ועוד ועדה על זה שחוקרים ועדה בכנסת, וזה בלי להזכיר את זה שבג"צ בטח יבטל את כל הועדות האלו וישלח אותם לארכיון. אז סלח לי שלא מעניין אותי שזה שאיזו חברת כנסת שמעולם לא שמעתי עליה החליטה לראות איך היא לא עוברת מסך.

    השבמחק
  2. יופי של טור, חד ומדויק.
    ביחוד אהבתי את האבחנה בדבר התפישׂה החינוכית בעולם ממנה הגיעה מנינה ובנינה של מפלגת ליברמן. לא יותר סטאליניזם מפאשיזם. עוד יותר גרוע.

    השבמחק
  3. היי
    חשבתי לכתוב בדיוק מכתב כזה, וויתרתי. כי כרגע, בפסימיות בה אני נמצא, אני מצטער לומר שנראה לי שההבנה של מה קורה פה נמצאת רק בשמאל. שהימין ויתר על העקרונות החשובים הללו לטובת העמדה של הפילוסוף הנודע ג.וו.בוש "או שאתם איתנו או שאתם נגדנו", שסייעה כה רבות לביסוס מעמדה הבינ"ל של ארה"ב...
    אני שמח שעוד יש אופטימיים כמוך, ואשמח לשמוע איך אתה חושב באמת לשכנע את מכריי, שמבסוטים שסוף סוף ייכנסו בכל הבוגדים האלה מבצל"ם...

    השבמחק
  4. סליחה, שאני שואל,
    למה זה פחות דמוקראטי מהחלטה לגיטימית של הכנסת לגרש את יהודי גוש קטיף, ואז, אתם "נאורי הדמורקרטיה" ישבתם בשקט?
    עד היום, כשאני שואל ומזכיר זאת - נשמעת מקהלת הנאורים "מה זאת אומרת 'גרוש'? זו התנתקות שהתקבלה באופו דמוקרטי בכנסת ישראל! אלה הם חוקי המשחק".
    אז מה קרה עכשיו? הדמוקרטיה בוערת לכם מעט בין האצבעות?
    mordyas

    השבמחק
  5. תגובה מס' 2...
    אני לחלוטין נגד ההחלטה המטומטמת הזו. אני חושב שצריך לחקור (אם מתעקשים) את כל הגופים החוץ פרלמנטריים.
    הכעס בהודעה הקודמת - לא היה מזוייף. הוא כאן. הוא עכשיו. הוא אמיתי. ועם זאת - אין לי מדינה אחרת ואין לי עם אחר, ואני מוכן לשלב ידיים!

    השבמחק
  6. ירון בן-עמי16.1.2011, 1:01

    מורדי, במשך עשרים שנה אמרנו לכם ששרון שקרן, תאב כוח ומסוכן. בחרתם להתעלם מאיתנו ולבחור בו שוב ושוב כדי שיקדם את האינטרסים של המתנחלים בשיטותיו הלא דמוקרטיות, וכשלפתע עשה משהו שפגע בכם - אתם מתחילים להתבכיין למה לא עמדנו על המשמר? הנשמע כדבר הזה?
    הנני לומר שוב: הזהרנו, התרענו, קראנו, התחננו, בכינו. בעניין שרון ומהלך ההחלטות לפינוי לבי דואב, אבל מצפוני נקי.

    השבמחק
  7. בימין לא מתרגשים, כי אחרי שנים של חקירות, סוכני שב"כ ורדיפה פוליטית מובהקת מצד המרכז והשמאל, קשה להתרגש מזה שסוף סוף מישהו מכריז שיכול להיות שגם הצד השני מסוכן.

    אחרי שציבור שלם נרדף במשך שנים בגלל פרובוקטורים של השב"כ שעשו רעש וניסו להציג את זה כאילו הימין אשם, אחרי שמרגלית הר-שפי ישבה בכלא כי לא מנעה פשע, בזמן שהשב"כ יכול היה למנוע את זה והיא לא, ושנים טיפסו על העץ הזה כדי להשמיץ את הימין, אחרי שקטינים וקטינות ישבו בכלא חודשים על חסימת צירים בזמן שכל חוכמולוג אחר - בין אם זו ההסתדרות ובין אם אלו אופנוענים זוכים "להגנה ציבורית", ואחרי שנים של דוגמאות נוספות - קשה להתרגש מזה שמישהו מוטרד מזה שהסירחון עולה בעצם מהצד השני.

    והכי מצחיק זה הטיעון (לאו דווקא שלך, אבל של הרבה מדי "נאורים") שהדבר יפגע בתדמית של המדינה. כאילו, באמת? שנים שאתם מסריחים את תדמיתה של המדינה בהשמצות, בהלשנות, ובחרמות - ודווקא ועדת החקירה תפגע בתדמיתה של המדינה? אולי הבעיה היא לא בפעילות של האנשים האלה, אלא בזה שהם לא מבינים שהמדינה הזו היא מדינה יהודית, לא מדינת כל-מסתנניה ומחבליה, ושחובתה של המדינה להילחם במי שינסה לשנות את זה.

    אין לי בעיה עם דמוקרטיה - יש לי בעיה עם מי שחושבים שהם מעל הדמוקרטיה, וכרגע - רובם המכריע בשמאל.

    השבמחק
  8. ירון - השאלה אינה מה אני חושב על הגירוש, השאלה היא מה השמאל חשב, או נכון יותר, מה הוא (לא) עשה בעניין. האם בגלל ש"טעינו" בבחירתו של שרון - מגיע לדמוקרטיה להיהרס? אם כן, אז בשם העילה הקנטרנית שאנחנו בחרנו את ליברמן - תנו "לנו" להרוס אותה בשקט, גם בצד השני, בשם האיזון הקדוש. למה עכשיו "אתם" קוראים לנו? ואם לא... לא רלוונטי שאנחנו בחרנו אותו.

    ועוד נקודה: כשאנחנו התנגדנו לכל הקריאות לחקירות על המשט ועופרת יצוקה שבאו ממקורות חוץ "לא טהורים", אמר השמאל - "מה יש לכם להסתיר?". אז עכשיו השאלה מופנית - לשמאל: "למה להתנגד, מה יש לכם להסתיר?"

    ולהזכיר לך - אני מתנגד לחקירה, למרות שהיא בעיני מוצדקת. אבל להיתלות ב"דמוקרטיה" ולגלגל עיניים לימין, להזדקק לעזרה ממנו ומבלי לעשות חשבון נפש - ממש לא במקום.

    ועוד נקודה אליך, חיים: תסכימו מחר לצאת נגד המחלקה המיוחדת של שי ניצן שחוקרת בצורה לא דמוקרטית רק את "פשעי המתנחלים"? ששוטרים נדרשים למלא מכסות של צווי הפסקת בנייה, ושנערים ונערות מושלכים לכלא כי מוכנים להזדהות? שמוציאה צווים מנהליים רק בגלל דעותיו של אדם, בחסות ה"שושו" של השב"כ? לא זכורה לי אמירה אחת של דמוקרט מן השמאל נגד המחלקה הזו. היא לא מזכירה לך משטרים חשוכים?
    ממליץ שתנסה לקחת את הפוסט המדהים שלך - רק תפנה אותו לנושא שי ניצן....
    מורדי

    השבמחק
  9. אנונימי16.1.2011, 10:06

    מורדי, אם תקשיב טוב, תשמע הרבה מילים נגד עוולות של השלטון כלפי אזרחים.
    אין ספק שלהאשים את השמאל בכך שממשלה ימנית בראשות אריק שרון החליטה על צעד חד צדדי שעם ההשלכות שלו נתמודד עוד שנים זו אכן תגובה רציונלית. בדיוק כמו שליברמן מנסה עכשיו להתמודד עם הכישלון שלו כשר חוץ - יותר מדינות מאי פעם מכירות במדינה פלסטינאית - דרך הכאת והקאת "השמאל".
    את כל מה שאתה מתאר למעלה עשו קודם על אחרים. ואז שתקתם. הייתי מצטטת איזה כומר גרמני אחד אם זו לא היתה כזו קלישאה.

    השבמחק
  10. קראי שוב.
    לא האשמתי את השמאל במעשים של שרון. ממש כמו שהשמאל לא מאשים אותי בעוולות (נניח...) של ליברמן.
    הבקשה של בעל הפוסט כאן (נקרא לו לצורך העניין - השמאל) לגיוס שלי (... כנ"ל - ימין) לטובת העוולה מולה הוא ניצב, מצריכה חשבון נפש למקום שהוא היה בו, כאשר אני ניצבתי מול עוולה.

    מילא, הגירוש כבר (תכל'ס) אחרינו. אבל שי ניצן עוד לא.

    זו עוולה רישמית וחוקית (כמו גירוש ילדי הזרים....) הנעשית על ידי השלטונות נגד הימין בלבד. הפרקליטות בעיוות דין נורא רודפת קבוצה פוליטית. וזה לא מצטמצם בחקירת מקורות המימון שלה.

    צאו נגד זה. הראו שבאמת הדמוקרטיה מעניינת אתכם!

    אני כבר הצהרתי כאן פעמיים שאני נגד החקירה המוצעת על ידי איווט ושות'. עוד לא שמעתי שמאלן אחד שיגיד שהוא נגד מעשיו של שי ניצן.

    השבמחק
  11. מורדי -

    אם יורשה לי להציע, אנא כתוב טור מסודר בבלוגך על שי ניצן, ופרסם אותו בפייסבוק ובמקומות אחרים (אנא תייג אותי, כדי שלא אחמיץ). שנדע בדיוק על מה תלונתך ובמה מדובר. אני, לפחות, אינני מכיר את העובדות (מעבר לפרטים בסיסיים על האיש, וגם מאלה לא הרבה), ואין לי דרך לדעת אם צריך למחות, ואם כן, נגד מה.

    ***

    עופר לנדא -

    כשחישבת ומצאת שהרוב המכריע של "מי שחושבים שהם מעל הדמוקרטיה" נמצאים כרגע בשׂמאל, איך ספרת את כל מי שמעמיד סמכות רבנית מעל רשויות המדינה, כל מי שחותר במרץ להקמת מדינת יהודה על חורבות מדינה ישׂראל, וכל מי שמתפלל מידי יום ביומו לכינון משטר מלוכני בישׂראל (כלומר, כל יהודי שמתפלל כרגיל)?

    השבמחק
  12. ירון בן-עמי16.1.2011, 20:02

    מורדי - הטעות היא בהנחה שענייני אריק שרון מתחילים ונגמרים בהתנתקות.
    אלא שמעשיו הבלתי דמוקרטיים של שרון לא החלו אז. ובכל פעם שהשמאל התריע עליהם, בחר הימין ללעוג לו או סתם לא להגיב ולהמשיך לבחור בשרון, בדיוק כדי שיפעל בדרכיו ה"בולדזוריות" (=עוקפות דמוקרטיה) כדי לקדם את ההתנחלויות. מנקודת ראותי, ההתנתקות - שהיתה הכרעה מדינית שהתקבלה בנוגע לשטח שישראל מעולם לא הכריזה עליו ריבונות, ואף התקבלה בכנסת - שלקראתה עקף שרון את החלטת מפלגתו, לא היתה אלא האחרון במעשיו הלא-דמוקרטיים. מנקודת ראותי, אנחנו התחלנו לפעול נגד ההתנתקות (וליתר דיוק, נגד האופן בו התקבלו חלק מן ההחלטות לקראתה) כבר ב-1982.
    האמנם אינך רואה הבדל בין חקירה ללא תכלית מעשית, זולת הכפשת מחנה פוליטי (שהרי ועדה פרלמנטרית איננה יכולה אפילו להורות לאנשים להתיצב ולהעיד מולה, שלא לדבר על לקבל החלטות בעלות תוקף) ובין הכרעה מדינית, כואבת ככל שתהיה (ותאמין או לא, גם לי כואב לראות ישובים מפונים)? האמנם אינך רואה הבדל בין מחאותיו המתמשכות של השמאל נגד פעולותיו הלא דמוקרטיות של שרון במשך שנים, לבין נהמת החמימות שבה התקבלה ברוב חוגי הימין המשמיעים את קולם הצעת החוק של הגברת קירשנבאום? עד כדי כך עמוקה הטינה, שאינך מסוגל לדון לגופו של עניין, אלא לגופו של נפגע?

    השבמחק
  13. עזבו את אריק בשקט!
    ליכודניק אמיתי, לאומי וחופשי, מצביע קדימה.

    המתונים האחרונים בליכוד, גם הם מתחלקים למתונים ונצים במישור המדיני. רובי ובגין לא יכולים להיות במפלגה אחת עם מיקי איתן ודן מרידור, גם בלי וועדת החקירה שמאחדת אותם נגד ביבי, ליברמן ופייגלין.

    הרבה שנים היו האנשים האלה עלה התאנה שלי להישארות בליכוד. אבל את המעבר מהליכוד לקדימה עשיתי בלב שלם וכל עוד הזבוטינסקאית ציפי לבני עומדת בראשה, אני אתה.

    השבמחק
  14. ושוב:
    שאלה לא ריטורית: האם ייאותו כל אנשי השמאל שקראו ל"שילוב ידיים" נגד ועד החקריה האחרונה, לשלב גם את המאבק בצוות הדרקוני של שי ניצן?
    על שי ניצן ניתן לקרוא כאן:
    http://avlastina.wordpress.com/2011/01/20/%d7%97%d7%95%d7%a7%d7%99-%d7%9c%d7%9b%d7%94%d7%95%d7%a8%d7%a2/
    מורדי

    השבמחק