יום שלישי, 10 באוגוסט 2010

האשם האמיתי בפרשיית המשט הטורקי

הוא נולד בישוב במרכז הארץ, המנוול. הוא משרת באח"י רומח, אחד הסטי"לים שהשתתפו במבצע ההשתלטות על המשט הטורקי.
לא ניתן לפרסם את שמו, אז נקרא לו באות: ש'.
והוא - הוא האחראי לפיאסקו של ההשתלטות, לתשעת ההרוגים הטורקים, לפצועים מהשייטת, ולנזק התדמיתי שנגרם לישראל.
תיכף נחזור אליו, כי ועדת טירקל בסוף תזמן גם אותו לעדות, ואין ספק שתוטל עליו האחריות - אותה אחריות שראוי היה שייקח בעצמו. אבל עד אז, מחול השדים נמשך. הוועדה מזמנת כל יום עדים. שועי ארץ ורוזניה נאלצים להגן על שמם הטוב בגלל תקלה שאינם אחראים לה.
ראש ממשלת ישראל הופיע ראשון בפני ועדת טירקל ואמר שהאחראי לעצירת המשט היה שר הביטחון. נתניהו, בסופו של יום, צודק. הוא ראש הממשלה. התפקיד שלו זה לא לעשות הכל, אלא פשוט לוודא שיש מישהו שאחראי לכל דבר. מפקד טוב, יודע סרן (מיל.) נתניהו, הוא אחד שמאציל סמכויות, וביבי הוא אחד מגדולי המאצילים. וחוץ מזה, הרי לטעון שראש הממשלה אחראי לדברים שקורים למדינה ולאזרחים שבחרו אותו זו סתם צייקנות. רבאק - הוא רק בן אדם אחד. איך מצפים ממנו להיות אחראי לחייהם ועתידם של שבעה מיליון בני אדם?!
זו פשוט דרישה מוגזמת.
ראש ממשלה הוא דמות טקסית ותו לו. הוא צריך להופיע באירועים רשמיים, ולתת סטייטמנט בפתיחת ישיבת הממשלה. הוא בטוח לא אחראי למשט. מה פתאום. אין מצב.
שר הביטחון אחראי. אין פה שאלה בכלל.
למחרת היום הופיע שר הביטחון. הוא אומר שהוא היה אחראי להעברת ההוראות מהדרג המדיני, ומי שאחראי באמת הוא הדרג הצבאי.
פייר? צודק.
הרי אי אפשר לדרוש משר הביטחון להיות אחראי לכל כיתת חיילים באיזה אי-שם שכוח אל. הוא, את ימיו כמ"כ, סיים מזמן. למה אנשים מצפים, למען השם? שהוא יהיה על תקן רס"ר ויוודא שהכל עובד? זה התפקיד שלו? בוודאי שלא! שר הביטחון זה תפקיד כלכלי. תפקידו של שר הביטחון הוא לדאוג לזה שלמערכת הביטחון יהיה כסף. מרגע שהוא דאג לזה, האחריות היא על הרמטכ"ל. חד משמעית.
הצבא אחראי. אין פה שאלה בכלל.
אח"כ יופיע הרמטכ"ל. הוא יגיד שהוא אחראי להעביר את הוראות הדרג המדיני לחיל הים שנמצא תחת פיקודו, וחיל הים הוא זה שאחראי להגנת החוף - ומכאן שחייל הים אחראי.
אין פה שאלה בכלל. הוא לגמרי צודק.
כאילו, מה הסיפור פה? הרי גבי אשכנזי הוא גולנצ'יק. תנו לו קרב על הבופור, והוא יודע לכבוש. תנו לו לכבוש מוצב סורי - והוא ייקח אותו בלי נפגעים. תנו לו לעשות שת"פ עם שריונרים - והוא, שהקפיד להחזיר לצה"ל את האימונים של "פעם" ידבר עם המט"ק בטלפון האחורי וישתמש בטנק כפלטפורמת אש לצורך כיבוש היעד להמשך.
אבל בים???
נו באמת. ראש המטה הכללי זה תפקיד פקידותי של לוחם מגדיל ראש. הוא רק ראש מטה. ולא איזה מטה ספציפי או משהו חשוב, עם "בשר" - סתם מטה כללי כזה, פושט. והוא, לוחם היבשה, בטוח לא אחראי למה שקורה בים. הוא בכלל מקבל מחלת ים בקלות. הוא ממש לא קשור לזה. האחראי הוא מפקד חיל הים. אין פה שאלה בכלל.
פייר? צודק.
מפקד חיל הים יטיל את האחריות על מפקד השייטת, שבתורו יגיד שמפקד פלגת הלוחמים אחראי, והוא בתורו יגיד שאם המפק"צ של מחזור נובמבר 2007 לא היה מקבל קלקול קיבה והיה מוביל את הלוחמים שגלשו מהמסוק ראשונים, הכל היה נראה אחרת.
מחזור נובמבר 2007 הפליגו לפגוש את המשט הטורקי על אח"י רומח. בסביבות השעה 18:30 הם ירדו לחדר האוכל לאכול את ארוחת הערב. בתפריט: ביצה קשה, פחממה (אטריות ברוטב שמן ופפריקה), קוטג', גבינה בטעם (גבינה לבנה עם שאריות הפפריקה שלא השתמשו בהן לפחממה), ולימבו אדום - ג'לי בטעם פטל. המפק"צ, שאת שמו לא ניתן לחשוף מטעמים מובנים, לא רצה לימבו. הוא לא אוהב ג'לי. הוא פנה לש', אחראי הניקיון של חדר האוכל בן 19 וחצי, וביקש אותו לבדוק אם יש קינוח אחר.
ש', תוך רשלנות חמורה, הוציא למפק"צ שוקו בשקית מהאספקה של יום ג' הקודם. הוא לא הזהיר את המפק"צ לגבי תאריך התפוגה, והתרשל בכך שבכלל אפשר למפק"צ להתקרב לשקית השוקו שהיה ניתן להניח שיש ספק לגבי מידת כשירותה, ובוודאי בנסיבות מבצעיות.
את שאר הסיפור כולנו כבר מכירים היטב. הכוח הגיע עם מעט מדי לוחמים (המפק"צ הושבת, כאמור, עם קלקול קיבה), הסתבך - והאירוע של המרמרה הסתיים כפי שהסתיים.
אני גאה לגור במדינה שבה מי שאחראי באמת, נושא בתוצאות של מעשיו. תודה לאל שיש לנו ממשלה כזאת, ומפקדים כאלה.
אלו רק הטבחים האלה.
הם אלו שתמיד דופקים את הכל.

תגובה 1:

  1. זה באמת היה מצחיק. אם זה לא היה עצוב.

    השבמחק