יום חמישי, 3 בפברואר 2011

איפה הכסף?

זה הכל שאלה של מספרים, בסופו של דבר.


של מתמטיקה.


פייר? אני לא מי יודע מה במתמטיקה, אבל יש מספרים שאפילו אני מבין.


7.26.


כולנו כבר יודעים לזהות את המספר הזה. זה המחיר של ליטר בנזין 95 בתדלוק עצמי. סטטיסטית, רובם של מי שיקראו את הפוסט הזה כבר הספיקו לתדלק את האוטו שלהם במחיר השערורייתי הזה. חשבון פשוט (וגם ניסיון כואב) מגלים שטנק דלק של אוטו משפחתי ממוצע עולה 300 ש"ח עכשיו.


כולנו מצקצקים בלשון, ויש כאלו שאפילו טרחו והצטרפו לקבוצת המחאה בפייסבוק (אני לא, אגב - סתם מתוך עצלות. אני דווקא לגמרי בעד המוחים למיניהם). הייתה אפילו איזו נסיעת מחאה איטית מתל אביב לירושלים. גם היו המון כותרות בעיתון, וכתבות בטלוויזיה, וראיונות ברדיו, וכולם אמרו שזו שערוריה, ומחדל וגניבה מהאזרחים.


וביבי, בניגוד לבדרך כלל, דווקא לא נשאר אדיש. הוא הודיע שיכנס את יוג'ין קנדל וסטנלי פישר וכל מיני אמריקנים אחרים שמשום מה השתלטו על המוסדות הכלכליים של המדינה ביחד עם מנכ"ל המשרד שלו, וכל אלו ידונו ויחשבו וינסו למצוא דרך להוריד את מחירי הדלק.


הוא אפילו צוטט כמי שאומר שהפתרון שוועדת הסלבס הזאת תוציא תחת ידיה אולי לא יהיה מושלם - אבל הוא יקל את העומס שמס הדלק מעמיס. כולנו כבר למדנו מה זה בלו, וש - 57% מעלות ליטר בנזין זה מס ישיר שאנחנו משלמים למדינה בלי קשר למחיר האמיתי של הדלק, ושהמדינה מרוויחה 4 מיליארד ש"ח רק משתי העליות האחרונות במחיר הדלק, זו שהייתה בינואר וזו שהייתה השבוע. נדגיש: 4 מיליארד מעבר ל - 20 מיליארד שהיא מרוויחה ממילא, כל שנה, על זה שאנחנו מתדלקים.


כבר התחלתי לשמוח.


אמרתי לעצמי - וואלה. הנה מחאה שהצליחה. הנה מחאה שבה שוועת העם ונהמתו עלתה לשרי המאות, ומשם לשרי האלפים ושרי הרבבות - מחאה שאשכרה שינתה משהו.


התמלאתי גאווה. עם ישראל חי. והמנהיגים של עם ישראל למדו להקשיב לעם ולתת לו תשומת לב.


פעמי משיח. הנה זה בא.


ואז פתאום נזכרתי במשהו. זה היה לא מזמן - רק לפני חודש וחצי - ואני כבר הספקתי לשכוח, דביל שכמותי.


12 מיליארד שקלים.


זה היה העודף התקציבי בסוף 2010.


עוד פעם: המדינה סיימה את השנה עם פלוס בבנק, של 12 מיליארד שקלים.


12 ועוד 9 אפסים אחריו.


המדינה תרוויח עוד 4 מיליארד מהבלו על הדלק, כאמור. זאת אומרת שהיא תגיע ל - 16 מיליארד יותר ממה שציפו הגאונים במשרד האוצר. נשאלת השאלה: מה יותר הגיוני - שהמדינה תוותר על 4 מיליארד ותהיה עם פלוס של 8 מיליארד בקופה, או שהמדינה תגבה 4 מיליארד ותעלה לפלוס 16?


ברור שההגיון של הממשלה הוא לקחת מהאזרחים. הרי הקופה, מבחינתם של ביבי ושטייניץ היא לא של האזרחים, עבור האזרחים ולמען האזרחים. הם פשוט שכחו שהג'וב שלהם הוא לדאוג לנו, ולא שהג'וב שלנו הוא לרפד את הקופה הציבורית, ואז לתת להם לשמור עליה מבלי לעשות כלום למעננו עם הכסף ששילמנו.


הם חושבים שמדינת ישראל היא מדינה בע"מ. הם בטוחים שהממשלה היא מין דירקטוריון של גוף עסקי שמטרתו להרוויח כמה שיותר, אבל בלי לשלם דיבידנדים לבעלי המניות, שזה אנחנו.


גונבים אותנו בנים ובנות. גונבים. מרמים אותנו וסומכים על הזיכרון הקצר שלנו ועל היכולת שלנו להתעלם ממה שראינו בחדשות ולמחוק את כל מה שאנחנו יודעים על העולם שסביבנו מהראש (יכולת שכל ישראלי חייב שתהיה לו כדי להישאר שפוי), ופשוט עובדים עלינו בעיניים.


ואנחנו פראיירים, ולא עושים את המעשה המתבקש: לא לצאת למחאות. לא להפגין. ממש לא צריך להיות עד כדי כך אקטיביסטים. צריך פשוט לשאול שאלה פשוטה, ולהפנות אותה למשרד ראש הממשלה ברחוב קפלן 3, ירושלים, מיקוד 91950 ולכתוב שורה אחת:


"אדוני ראש הממשלה - סיימת את השנה עם 12 מיליארד ש"ח פלוס בבנק. איפה הכסף ומה עשית איתו?".


איפה הכסף. כל כך פשוט.


מעניין מה תהיה התשובה.


אולי ביבי ושטייניץ חיסלו את העוני ולא שמנו לב? בעצם, כשאני חושב על זה, גם היום בדרך הביתה ראיתי קבצנים. אולי הם סיימו את הגדר בינינו לבין מצרים, עם כל הבלאגן שיש אצל השכנים? לא, עוד לא התחילו לעבוד עליה. אולי הם השקיעו 12 מיליארד בחינוך? אולי עכשיו הסיפור הזה של חינוך חובה מגיל 3 נכנס לתוקף ו - 12 המיליארד האלה מימנו את זה? לא. רשמנו את מיכלי לגן עירוני, וזה עולה כמו שנה שעברה. בעצם, קצת יותר אפילו. 


בגלל המדד.


אז מה עשו ביבי ושטייניץ עם 12 מיליארד ש"ח? וגם אם לא עשו כלום - למה לעזאזל הם צריכים שנוציא מהכיס שלנו עוד 4 מיליארד?!


והנה עוד שאלה, סתם כדי להפעיל את הראש כי הכל מספרים, כמו שאמרנו בהתחלה:


לפני חודשיים הייתה שריפה בכרמל. ביבי נשבע שיעביר באופן מיידי 100 מיליון לכבאות, ועוד 500 מיליון בתקציב המדינה - כדי שלעולם לא נהיה שוב במצב שבו לכבאים אין צינורות וחומר כיבוי. הכסף, אמור היה להגיע מהרזרבה התקציבית - אם תרצו, ה"קופה קטנה" של המדינה להוצאות דחופות. זה מופיע בתקציב ומשתמשים בזה במקרי חירום, ואין ספק שהשריפה הייתה מקרה חירום.


ואז ביבי והחבר'ה מהאוצר חשבו על הכל שוב כשהסופרטאנקר המריא חזרה לארצו, ואמרו שבעצם אין טעם לשלם את הכסף מהרזרבה כי מצב החירום נגמר, וכי תוך שבועיים מעבירים את תקציב המדינה (זה היה בדצמבר, אחרי הכל), אז יעבירו את הסכומים בבסיס התקציב. שזה סיפור של שלושה שבועות, וחותמים על הצ'ק לכבאים.


ואז, אמרו שאין טעם להוסיף את זה לתקציב, כי זה סתם מסובך להוסיף עוד סעיף לספר שהדפיסו כבר, אז יעשו את זה בהעברה מיוחדת.


ביבי הבטיח ביום שהתקציב עבר שתוך תשעה ימים הוא יעביר את התקציב המיוחד לכבאות. תקציב של 300 מיליון, שיכלול את ה- 100 שהבטיח כבר קודם, ועוד 200 מהפעימה השנייה שתוכננה, ואז יעבירו את כל השאר תוך שבועיים נוספים.


מאז עבר חודש.


מהשריפה, כאמור, עברו חודשיים.


סכום הכסף שעבר לשירותי הכבאות מאז השריפה בכרמל: 0 שקלים חדשים.


אז בעצם, המדינה כבר נמצאת בפלוס של 12,800,000,000 ש"ח (12 שהיו כבר, ועוד 800 מיליון שלא עברו לכבאים).


ביום ראשון, אם לא יהיו חדשות אחרות, ביבי ייתן שוב הופעה לפני המצלמות. הוא יסביר שלוותר על מס הדלק החדש ייצור "בור" של 4 מיליארד שקל בתקציב, ואז הוא בטח יודיע שהוא מקים ועדת מנכ"לים שתפקידה לבדוק את האפשרות לצמצם את מס הבלו בפריפריה כדי שתושבי הדרום והצפון יוכלו להישאר קרובים למרכז. הוועדה, ביבי יגיד, גם תבדוק איך אפשר לקדם את האצת בניית הרכבת כדי שתושבי הפריפריה לא יצטרכו בכלל להשתמש ברכב שלהם.


אבל אני, אידיוט שכמותי, עדיין לא מבין - אם למישהו יש 12,800,000,000, והוא מוותר על 4,000,000,000 - זה לא משאיר אותו עם פלוס של 8,800,000,000?


איפה הבור בתקציב?


איפה המדינה מפסידה מזה שהיא לא מגרזנת את אזרחיה?


אבל עזבו. אמרתי בתחילת הדברים. אני לא מי יודע מה במתמטיקה. אני בטח טועה. וחוץ מזה, טוב שהעלו את מחיר הדלק - מדלק נשרפים דברים, ולכבאים גם ככה אין כסף לקנות ציוד כיבוי.


מזל שביבי בשלטון. על הכל הוא חשב. מלך.



4 תגובות:

  1. אנונימי3.2.2011, 23:46

    אחלה פוסט חיים תעלה אותו לפייס מושקע

    השבמחק
  2. 57% מס על הדלק זו רק ההתחלה. המיסוי על רכב פרטי מסתובב ליד ה-100%. גם על חלפים יש מיסוי גבוה ביותר.
    בתנאים כאלה לא פלא שהתחבורה הציבורית אך במעט פחות מפותחת מזו של לונדון שלפני 100 שנה. אם נפסיק להתנייד ברכב פרטי, האוצר יפסיד המון כספי מיסים. וגם אנחנו נמות פחות, ישירות בתאונות ועקיפין מזיהום. אבל למי אכפת?

    השבמחק
  3. אנונימי4.2.2011, 8:18

    אני שמה כל חודש סכום כסף בחשבון חיסכון מיוחד, אולי גם למדינה יש חשבון כזה - כל שנה מעבירים לשם כסף בשביל שבעוד שלושים שנה נהיה ביליארדרים ולא יהיו דאגות יותר... משום מה אני בספק גדול שזה המצב. נראה לי מה שנשאר מהתקציב של המדינה כל שנה הולך לחיסכון האישי של ביבי. סה"כ הוא די מסכן הוא עושה רק 15,000 כל חודש..

    השבמחק
  4. תמיד אמרו שביבי גאון בכלכלה והכל בזכותו ושאלולא הוא לא היינו מגיעים לאיפה שהגענו. איזה מזל יש לנו!! גם אמרו שהוא היה מעולה באו"ם. כן כן ממש גאווה ישראלית. אולי כדאי שיהיה גאווה ישראלית באמריקה ולא בושה קפיטליסטית חזירית עושקת ומתנשאת בישראל.

    השבמחק