יום רביעי, 23 בנובמבר 2011

שוברים שתיקה - תרתי משמע

אני לא זוכר מי היה הראשון ששם את התמונה שמשמאל הבוקר בפייסבוק. זה הקמפיין החדש של שוברים שתיקה שעונה לאיווט ליברמן, האיש שכינה את חברי הארגון הזה "סייעני טרור".


מכל ארגוני השמאל שהניאו-ימנים בכנסת שמו לעצמם למטרה להשמיד, שוברים שתיקה הוא הבעייתי ביותר להתמודדות. מדובר בארגון שאוסף עדויות של לוחמים - חיילי סדיר ומילואים מחיל הרגלים, השריון, התותחנים, ההנדסה, אלה שנושאים בנטל שנקרא "ביטחון ישראל" - ומפרסם אותן. העדויות כוללות דברים שראו ועשו במהלך שירותם בשטחים. בין השאר, הסכמתי שישתמשו בפוסט יקום מקביל שפורסם פה, כשביקשו לכלול אותו בחוברות שלהם.


הם, מה לעשות, מפרסמים את האמת כפי שהיא נראית בגובה המחסום. בין הכוונות של הנשק. את האמת של הלוחם בלי הפילטר של דובר צה"ל או של הפוליטיקאים.


גם צה"ל עצמו מתייחס ברצינות לדו"חות של שוברים שתיקה. מדובר בחיילים שרובם אינם סרבני שירות אלא בדיוק ההיפך - לו היו סרבנים, איך יכולים היו לדווח מה שראו?


אנשים כמוני. כאלה שלא מעלים על דעתם לסרב לשרת בצה"ל - יהיו משימותיו אשר יהיו ובלבד שלא יתנוסס מעליהן דגל שחור - אבל לעתים רואים דברים שלא אמורים היו לקרות, חושפים אותם לציבור והצבא מתקן את הליקויים.


הטקסט במודעה (שהוקטנה פה מטעמי מקום) ליד הכותרת "כמה מארבים כבר השכבת שאתה קורא לנו סייעני טרור" אומר: "מר ליברמן - בעדויות הלוחמים של שוברים שתיקה תמצא את מה שכנראה לא הכרת בשירותך כאפסנאי (ההדגשה במקור ח.ה.ז) : את מציאות הכיבוש שאתה והממשלה כל כך מנסים להסתיר". 


המודעה הזאת היא משהו שההזדהות שלי איתו היא מוחלטת. אנשים כמו איווט ליברמן (אפסנאי, כאמור), דני דנון (מפקד קורס הכנה לצה"ל של הסוכנות היהודית), אופיר אקוניס (כתב צבאי בעלון פיקוד המרכז), ציפי חוטובלי (שירתה שירות לאומי בסוכנות באטלנטה, ג'ורג'יה, ארצות הברית של אמריקה) הם המובילים של הגל העכור הניאו-ימני של חקיקה והתבטאויות כנגד ארגוני שמאל ובהם שוברים שתיקה. הם מכנים את שוברים שתיקה בכל קללה אפשרית תחת כל עץ רענן. הם גם אלה שהכי דוחפים ל"תגובה קשה" בכל פעם שיש אירוע ביטחוני.


הם אלה שמוכנים להילחם עד טיפת הדם האחרונה - שלי. 


לא שלהם.


הקמפיין של שוברים שתיקה הוא בגדר מכה בבטן הרכה שלהם. הוא אומר להם את מה שאני תמיד חושב: רבאק, קודם תסכנו את עצמכם - אחר כך תשלחו אותי להסתכן.


כשהעליתי את התמונה הזאת לפייסבוק ולטוויטר נפתח דיון שבו המודעה הותקפה משני צידי הקשת הפוליטית:


ראשונים היו אלה החברים מימין שאמרו שליברמן עשה טירונות שלב ב' כי היה עולה חדש, ועל כן שירת שירות מקוצר כאפסנאי. התשובה שלי לחברים האלה הייתה פשוטה: בשירות הסדיר שירתו איתי שניים שהיו אמורים לעשות טירונות שלב ב' והתנדבו, ושירתו שירות מלא כלוחמים בצבא ההגנה לישראל.


ליברמן, זה שתמיד מנדב אנשים כמוני להפציץ את סכר אסואן, לפלוש לרצועת עזה או סתם לקפוץ לאיזו כוננות שנגרמה כי שוב איים על מדינה שכנה כדי לקבל עוד כמה קולות בקלפי - המנדב הלאומי בחר שלא להתנדב.


אבל הדיון המעניין יותר היה דווקא עם השמאל.


השמאל בישראל הוא עוף מוזר. הוא נורא רוצה לתת בראש לימין, אבל בעדינות. בנימוס. תוך שמירה על פאסון ותוך שמירה על העיקרון של יהי מחננו טהור.


דיון בסגנון הזה התקיים היום בפייסבוק ובטוויטר שלי. הטענה הייתה שהמודעה הזאת מדירה את כל מי שלא היה לוחם מהדיון הציבורי. ממתי, שאלו רבים, העובדה שמישהו שירת או לא שירת ואם שירת אז איפה שירת הופכת את האמירות שלו ללגיטימיות או לא לגיטימיות? למה, שאלו רבים מחבריי בשמאל, למה להשתמש בשירותו הצבאי של ליברמן כדי לנגח אותו? למה להיות כמוהם, כמו הימין (רחמנא ליצלן), ולהשתמש בטיעון שוביניסטי-מיליטריסטי?


קודם כל, אני רוצה להבהיר לכל מי שטענו את הטיעונים האלה ושאלו את השאלות האלה, שאני אוהב אותם ומעריץ אותם - ולא, אני לא ציני. אני אוהב אותם ומעריץ אותם כי הם מקפידים על כללי הפייר-פליי (שאיש לא מקפיד עליהם כשהדברים נאמרים עליהם), ובעיקר כי הם מקפידים על סולם הערכים שלהם. אני אוהב ומעריץ אנשים שלא מוותרים על האידיאולוגיה שלהם, גם אם איני מסכים איתה.


אבל כאן מדובר בעניין אחר.


השירות כלוחם בצה"ל הוא חוויה שמי שלא חווה אותה לא יבין אותה. אנחנו הרי מזהים האחד את השני מקילומטרים גם אם לא הכרנו קודם. אנחנו מעטים מאוד - הרבה פחות מעשרה אחוזים מכלל המשרתים בצה"ל (לפי אכ"א), והרי גם המשרתים בצה"ל הם רק אחוז מסוים מהאוכלוסיה הכללית.


יש לנו עולם חוויות אחר, עולם התייחסות אחר ותפישת עולם שונה. רק מי ששירת כלוחם והיה תחת אש יודע מה המשמעות של זה. רק הוא (או, תודה לאל שאפשר כבר לומר גם - היא) יודע מה זה להבין שיתכן ועוד רגע תגיע לחלק ההתחייבות "ואף להקריב את חיי" משבועת האמונים לצה"ל, ותצטרך להגשים את הההתחייבות הזאת.


זה לא משהו שאפשר להסביר אותו.


ואז בא איווט ליברמן, אפסנאי במיל., ואומר את המשפט הבא על שוברים שתיקה - ארגון, כאמור, שמורכב מלוחמים: "ברור שמדובר בסייעני טרור... שמטרתם להחליש את צה"ל".


סליחה?!


האנשים שמדינת ישראל שולחת לשלם בגופם, בבריאותם, בשלמות נפשם ורוחם - הם חברים בארגון של סייעני טרור שמטרתם להחליש את צה"ל?!


הם אנשים שחותרים תחת המדינה כמו שאמר מפקד קורס הסוכנות דני דנון?!


אף אחד - אף אחד! - שלא שירת כלוחם לא יודע מה עובר בראשו, בגופו ובנפשו של מי שכן שירת כלוחם. אף אחד שלא שירת כלוחם לא יודע מה זה כשריח מסוים מזכיר לך פתאום סיטואציה לא פשוטה, או כשרעש מסוים מזכיר לך משהו שרצית לשכוח או כשסצינת הפתיחה של טוראי ראיין היא דבר שאתה רואה רק כשאתה ממש חייב, כי זה יותר מסתם "תמונות קשות".


אף אחד שלא היה לוחם לא יכול לקרוא בשמות למי שהיה לוחם ומדבר על דברים שחווה במסגרת שירותו כלוחם, ממש כפי שאף אחד לא יכול לחוות דעתו על מה שעובר על קורבן פשע אלים מבלי שחווה זאת בעצמו.


זה לא שרק מי שהיה לוחם מוסמך לקבוע מה מותר ומה אסור לצה"ל ולמדינה לעשות. תודה לאל, אנחנו עדיין דמוקרטיה ואני מעדיף ראש ממשלה ושר ביטחון שאינם גנרלים על כאלה שכל חייהם הבוגרים עסקו בהעברת אוגדות ממקום למקום. אבל שלא יעז אף אחד שלא היה אחד מאיתנו, מאלה שכן מסכנים את עצמם, לקרוא לנו בשמות כמו שעשה האפסנאי הנכבד ממשרד החוץ כשמדובר בדברים שחווינו ועשינו וראינו תוך כדי אותו סיכון עצמי.


אז כן, חברים מהשמאל - אין לגיטימי יותר מלערער את הלגיטימציה של איווט ליברמן לקרוא ללוחמים סייעני טרור. זה מיליטריסטי? כן, אבל גם הצבא. זה שיח אלים? כן, אבל גם להיות לוחם זה לא בדיוק לאכול צמר גפן מתוק בלונה פארק. זה נמוך ובועט מתחת לחגורה? כן, אבל גם לקרוא ללוחמים כמו שעשה ליברמן זה מתחת לחגורה, אבל גם מעליה - זו בעיטה שגם כואבת שם למטה, אבל גם בחזה. בצד שמאל.


בלב.


מדובר באחד הקמפיינים הטובים שראיתי לאחרונה. אחד שאומר את האמת, בפשטות. באמת. 


ברוע.


כי המציאות רעה מאוד.


הקמפיין הזה הוא אולי צעד אפקטיבי ראשון מזה זמן, בדרך לשנות אותה.



13 תגובות:

  1. ישר כח, מילים כדורבנות.
    צריך להחזיר את הליברמן הזה לאפסנאות.
    יוס, מט"ק במיל, דובר החזית החיפאית של המאבק החברתי.

    השבמחק
  2. לא מסכים עם המסר של הקמפיין, כן נהנה מהאגרוף לבטן הרכה.
    זה ש'מבין' לא תמיד צריך להיות זה שמחליט, בדיוק כמו ששופט לא צריך להיות רופא כדי לשפוט במקרה של רשלנות רפואית.

    השבמחק
  3. אנונימי23.11.2011, 13:40

    תיד לי בבקשה מר Dror Arie כמה שעות שכבת תחת אש.
    התירוץ שלך הוא תירוץ שחוק שלך בורים.
    שופט לט יחליט על רשלנות רפואית ללא למידת הנושא לעומקו מרופא מומחה.
    מי שמבין לא תמיד צריך להיות המחליט הוא תירוץ אנשים מתחתית המדרגה.

    השבמחק
  4. אנונימי יקר, אני גירדתי בביצים כל השירות שלי ואני לא חושב שאני צריך להחליט כי אניי אכן תחתית המדרגה (גם בצבא וגם בחיים), יחד עם זאת שלטון הגנרלים "שהיו שם" שלך לא ממש מוכיח את עצמו, או לא ממש גורם להם לחרחר פחות מלחמות, aint it?

    השבמחק
  5. הקמפיין בא כתגובה להאשמות כלפי "שוברים שתיקה" שהם לא פטריוטים, ושהם פוגעים במדינה. רק בשבוע שעבר הופיע ח"כ אופיר אקוניס בערוץ הכנסת וטען שחוק העמותות בא כדי לפגוע בעמותות כמו שוברים שתיקה. בקמפיין "שוברים שתיקה" אומרת: אנחנו לא פחות פטריוטים ממך ח"כ אקוניס, ולפי הסטנדרטים שלך אפילו יותר. לא צריך להבין מכך שמי ששרת כג'ובניק או שלא שרת כלל לא יכול להביע את דעתו. אבל כאשר אדם כזה פוסל אנשים אחרים ששרתו את המדינה כחיילים קרביים כלא פטריוטים מותר ואף צריך לחשוף את ערוותו.

    השבמחק
  6. זה בדיוק מה שאני מתכוון. זה קמפיין מוצלח אבל רלוונטי רק לנושא שלו, שהוא שוברים שתיקה וההשמצה שלהם. ממש לא the holy grail כמו ההד שזה עשה היום ברשתות החברתיות.

    השבמחק
  7. אנונימי23.11.2011, 17:42

    ממתי ארגון "שוברים שתיקה" הם אנשים המשרתים בצבא?? אם הם היו כאלה הייתה להם מילה בנושא.
    כל הכתבה הזו היא קשקוש

    השבמחק
  8. אנונימי23.11.2011, 18:35

    עד לרגע זה לא ידעתי כלל על השמצותיהן של השרים וחברי הכנסת המוזכרים לעיל. בתור לוחם אני מסכים רבות עם הכתבה ומקווה שהמסר שלה יעבור הלאה. תודה!

    השבמחק
  9. אנונימי23.11.2011, 23:31

    חשוב לתת פתחון פה לחיילים שעברו חוויות מסוג זה .
    אני היתי המון בשטחים בסדיר שלי ו 20 שנה במילואים כחייל קרבי .
    ואם זאת , אני לא בטוח לגבי הטיעונים שעולים כנגד השהיה בשטחים . אולי זה הרע במיעוטו ? אולי זה נגזר עלינו ? לא דווקא מהימין המיליטנטי בישראל אלא מהמצב ששכינינו הערבים כפו עלינו ?
    אני סבור שהויכוח הנכון אינו זה דווקא .
    אי לכך , ראוי שליברבן ודומיו שלא יטילו רפש באף אחד ( בטח לא לפני שהוחכה חפותם...)

    השבמחק
  10. הקמפיין הזה אולי פוגע בבטן הרכה של הימין אבל הוא פוגע בעוד הרבה אנשים אחרים. "שיח הלוחמים" שזר לא יבין הוא לא משהו שאנחנו יכולים להמשיך לקדשו. אני מברכת ומאושרת מכך שקיים ארגון שוברים שתיקה אבל אם קוראים בעיון את דברייך מבינים בדיוק מה הבעיה עם הקמפיין הספציפי הזה. השתמשת הרבה פעמים בלשון "אנחנו", אתה עושה זאת ומדיר מהדיון אותי ו 90% מהחברה הישראלית. השתמש בחוויותיך האישיות מהשירות הקרבי כדי להמשיך לבקר את השיטה אבל וותר על הבלעדיות שאתה חושב שהן מקנות לך.

    השבמחק
  11. חיים חמוד(וזה בלי ציניות). אתה מבזבז הרבה מכישרון הכתיבה הנהדר שלך על המטרות האלו. במקרה הספציפי של ארגון שוברים שתיקה אני מציע לך לבדוק היטב. רק נכד של ניצולי שואה (כמוני) שהוא גם אדם רגיש שפועל מאהבה ולא משנאה, יכול להרגיש באמת את הכאב כאשר זכר השואה מבוזה על ידי פעילים מרכזיים של "שוברים שתיקה", וגם בפעילות המרכזית שלהם. אם תבדוק טיפה תגלה. אפשר להיות נגד הכיבוש ולא לבזות את הכאב הגדול ביותר של העם היהודי. אם אתה עדיין חושב שהם או השמאל בכלל מקפיד על פייר פליי אז אתה תמים או טומן ראשך בחול.

    השבמחק
  12. שלום חיים,

    תגובה יפה ומעניינת לקמפיין שגם הוא מעניין וחשוב.

    מה בדיוק מעניין?
    לראות כמה באזז מגיע מכל מיני כיוונים שונים בתגובה לקמפיין - בכך הוא עשה את שלו, להעלות את שוברים שתיקה למודעות הציבורית. מעולם לא ראיתי כל כך הרבה תגובות ודיונים בפייסבוק בנושא. כל הכבוד!

    מה שעוד לא הצליח הוא השיכנוע וההסברה, שחברי הארגון כולל מוסרי העדויות הם (או היו) חיילים וחיילות, ומטרתם היא לא להרוס ולחתור תחת המדינה אלא כדברי הארגון ממש, להציב מול פני החברה הישראלית את מראת המציאות בשטחים - מציאות שהחברה אכן לא מבינה עד תומה, כי לשם כך אכן צריך להיות, כלומר לשרת, בשטחים, או לקרוא ולהתעמק בנושא. מה החברה עושה עם המידע הזה - כבר עניין אחר, ולפי שעה היא בוחרת א. להתעלם, ב. להגיד נו-נו-נו לחיילים הרעים ושוב להתעלם, כל זאת מתוך חוסר הבנה של המציאות או השלמה איתה.

    מה שאבל עוד יותר מעניין הוא איך כולם קמים עכשיו בצביעות מסויימת וטוענים ש"מדירים אותם". מי מדיר אתכם מי? הקמפיין הזה מיועד בראש ובראשונה כתשובה לפוליטיקאים הנ"ל!. טוענים ש"מה, אם לא הייתי בשטחים אין לי זכות להביע דעה?"
    ובכן, התשובה ברורה: כמובן שיש! ואם חשבתם על זה לעומק, אז אתם יודעים שזה כך, לא כן?

    אם עד עכשיו לא היתה לכם דעה ואתם עכשיו נזעקים לאור הקמפיין, זה רק מוכיח ש"שוברים" צודקים ואתם מעדיפים להתעלם. ואם יש לכם דעה מגובשת, אז יופי, כנראה החלטתם לכאן או לכאן או לאמצע, בכל מקרה - אתם מעורבים וחושבים, כל הכבוד לכם. אבל אם רק עכשיו הבנתם שזכותכם להביע עמדה בסיפור הזה - אז הקמפיין הצליח גם הצליח.

    לכן: אין כל בעייה עם הקמפיין. עלו והצליחו, שוברים יקרים. צעד ראשון בדרך הנכונה.

    השבמחק
  13. אהלן חיים.
    בלוג לא רע בכלל! שמח שנתקלתי.
    אתה מוזמן גם להביע דעה על שלי.
    yocmay.blogspot.com

    השבמחק