יום שני, 9 ביולי 2012

לא פראיירים

בואו לא נדבר על מספרים כי אסור (ביטחון ישראל, וזה) אבל בואו נגיד את זה ככה - אם התפלגות הקוראים של הבלוג הזה דומה איכשהו להתפלגות האוכלוסיה בישראל, יש סיכוי לא רע שגם אם אתם בין הגילאים 21-40 ועשיתם שירות סדיר מלא, לא עשיתם מילואים השנה. רוב מוחלט מהמעטים שכן עשו מילואים (הרבה פחות מ-20% מקבוצת הגילאים הזאת) עשו שירות חד או דו יומי.

רוצים לדעת מה סך האנשים מקבוצת הגיל 21-40 שעשתה שירות של עשרה ימים ומעלה? תשאלו את אחד הח"כים מוועדת המשנה של ועדת החוץ והביטחון לענייני מילואים. זה סודי - ובצדק. המספר כל כך זעום, שיש חשש אמיתי שאם יוודע ברבים תהיה פגיעה בכוח ההרתעה של צה"ל שמבוסס, כידוע, בעיקר על גיוס מילואים ביום פקודה.

מבליל המספרים והנתונים הגלויים למחצה ששפכתי בשתי הפסקאות העליונות עולה מסקנה אחת: רוב רובו של הציבור החילוני והדתי לאומי במדינת ישראל לא משרת במילואים. לא "תורם את חלקו". לא "נושא בנטל".

רוב רובו של הציבור החילוני והדתי לאומי במדינת ישראל, לפי ההגדרות של אלה שדורשים לגייס את החרדים, ניתן להגדרה במילה שהפכה לחלק כל כך משמעותי בשיח שלנו: משתמט.

בשלב הזה של הקריאה חלק מהקוראים והקוראות כבר כועסים. "מה פתאום משתמטים?!", הם והן נוחרים לעבר מסך המחשב בבוז, "תרמתי את חלקי! התגייסתי בגיל 18 בזמן שהדוסים הלכו לישיבה! וחוץ מזה - אני לא עושה מילואים כי שוחררתי כחוק! כי הצבא אמר שהוא לא צריך אותי!".

צודקים לגמרי.

הצבא באמת לא זקוק לכם. זאת אומרת, אם היה לו שכל (ואין לו, כי זה צבא) הוא היה מביא את חלקכם להיות תורני חדר אוכל או נהגי רכב מנהלתי או מניילני מפות או כל תפקיד טיפשי אך נחוץ אחר שבגדוד חי"ר או שריון צריך להחזיק בשבילו לוחם מילואים שלא יוצא הביתה כדי לבצע אותו, אבל עדיין - אתם צודקים. אף אחד לא קרא לכם, ובמקרה של נשים שמעתי על אינספור בנות איכותיות ומלאות מוטיבציה לעשות מילואים שפשוט נדחות כי לצה"ל לא בא להתעסק עם הניירת של לשבץ אותן באיזו אוגדה. אחת כזאת שרצתה לעשות מילואים כי הייתה קצינה מורעלת היא אמא של הבנות שלי.

ואז אני שואל אתכם - אם כבר היום כמעט 30% מכל מחזור גיוס מקבל פטור בלי ללכת לקב"ן כי לצבא אין צורך בעוד חיילים שיגיעו בשעה 8 וילכו הביתה בשעה 5 והדבר המשמעותי ביותר שהם עושים כל היום זה לבחור לוקיישן לארוחת הצהריים עם שאר המשרד - למה צריך חרדים בצבא? במה תתרום לנו דיוויזיה חרדית? מה התועלת בעשרות אלפי חיילים שלא יכולים לשרת בקרבי (כשרות, תנאים, צניעות - יו ניים איט. זה ממש לא בשבילם כמו שזה ממש לא בשביל מי שמכריז על עצמו כפציפיסט או סתם מישהו שלא חי טוב עם מסגרת נוקשה)? למה אנחנו צריכים להכניס לצבא עשרות אלפים שעבורם המפקד הוא ממש לא הקובע היחיד והרב קובע יותר?

אז זהו, שאנחנו לא.

אבל בשבת האחרונה יצאו עשרות אלפים (ושוב, סטטיסטית, הרוב המכריע בין אלו מהם בגילאים 21-40 לא עשו דקה מילואים מאז שהשתחררו מהצבא) ודרשו לגייס ת'דוסים האלה. אלה עם הבגדים המוזרים והמנהגים המשונים שחיים מקצבאות. אלה, המנוולים.

עצרתם לרגע לחשוב למה זה צץ פתאום, כל העניין הזה של גיוס החרדים? מאיפה זה בא פתאום? למה עכשיו?

אחזיר אתכם כמה חודשים אחורה בזמן. שאול מופז נבחר לראשות קדימה ומצהיר כי יוביל את המחאה החברתית הקיץ. הוא קורא לה הדבר החשוב ביותר שיש על סדר היום. הוא נשבע שהמפלגה שלו תניף את הנס הסוציאל דמוקרטי.

עוברים כמה שבועות וביבי מכריז על הקדמת הבחירות. מופז רואה את הסקרים שמנבאים לו להיות מובטל קרוב לוודאי אחרי סיום ספירת הקולות. הוא וביבי סוגרים קואליציה של 94 ח"כים - עם 40 (!) שרים וסגני שרים - אבל אבוי! מה עושים עם ההבטחות למופז חברתי? ואיך ביבי נפטר כמה שיותר מהר מניצני הדיבורים על הפגנות צדק חברתי גם בקיץ 2012?

הפתרון הוא הפתרון הישראלי שעובד נהדר מאז 1948: בואו נשסה את האזרחים זה בזה, ובעודם נועצים שיניים איש בבשרו של אחיו, לאף אחד לא יהיה זמן או כוח או עניין להפנות שוב דרישות כלפי הממשלה כפי שהיה בקיץ הקודם. היות והפניית הזרקור כלפי ערביי ישראל נתפשת כמשהו שיסייע לאיווט ליברמן (ואין שום דבר שמפחיד את נתניהו יותר מהתחזקות נוספת של מנכ"ל משרדו לשעבר), והיות והשמאלנים גם ככה נרמסים מדי יום ותחת כל עץ רענן (לפרטים: מירי רגב), והיות והמתנחלים גם ככה מרירים על הממשלה (גבעת האולפנה, מגרון ושאר מאחזים שעומדים לפני פינוי ו/או ניסור) נותרנו עם שבט אחד אחרון שאפשר להאשים בכל - החרדים.

הדוסים.

אלה שהולכים עם ארוך ומגבעת גם בחום יולי אוגוסט.

הרי אף אחד לא אוהב את הדוסים, נכון? לבבות החילונים כבר הוכשרו לשנוא אותם בימי טומי לפיד ז"ל, והימין הדתי אף פעם לא אהב אותם כי החרדים תמיד הסתכלו עליהם מלמעלה, כאילו שהם - אנשי ארץ ישראל השלמה, אלה שנאחזים בכל גבעה סחופת רוחות בשומרון - לא מספיק דתיים. לא מספיק אדוקים. לא מספיק יהודים מאמינים.

וכך סומנה לה מטרה, וגם אם אינני מדייק בפרטים (יובהר מיד: מדובר בהנחות שלי. אמנם כאלה שקיבלו אישוש פה ושם, אך עדיין - מעולם לא ראיתי פרוטוקול של איזו ישיבה לילית שמאשר את ההנחות האלה שחור על גבי לבן)  אין לי ספק שכך החלה את דרכה ועדת פלסנר.

ועדה שנועדה לספק אליבי לשאול מופז על הצטרפותו הדי פאתטית לממשלה בזגזוג המי-יודע-כמה, ובנוסף לאפשר לנתניהו להסיט את אש הביקורת על המצב הכלכלי חברתי במדינה מעצמו תוך שהסאבטקסט הוא להסית כלפי קבוצה שלמה באוכלוסיה.

אין יותר פשוט מזה. הספין המושלם. השמאל מבסוט, הימין מתמוגג - כולם מאושרים. כולם, כולל הרבה יותר מ-80% מהאוכלוסיה שאמורה לחלוק איתי בנטל המילואים (מאז שהשתחררתי בשנת 1998 עשיתי בכל שנה 35 ימים בממוצע) ולא עושה את זה, אבל מלינה על אלה "שלא נושאים בנטל".

אז הנה כמה הערות לסיום:

1. אני לא מרגיש פראייר שאני עושה מילואים. אני מאוד כועס על זה שלא תומכים כראוי במשפחה שלי בזמן שאני שומר על המדינה, ואני מאוד כועס על זה שהפיצויים ("מענקים") שנותנים לנו עבור השירות לא מתחילים לכסות את ההוצאה המשפחתית שנגרמת כשצבא ההגנה לישראל קורא לי. גיוס חרדים לא יסייע לי בזה. ממשלת ישראל אחראית לכך.
2. אני מרגיש מאוד פראייר בגלל שאני לא יכול להרשות לעצמי לשלם מקדמה כדי לקנות דירה ממוצעת של שלושה חדרים במדינה שלי. גיוס חרדים לא יסייע לי בזה. ממשלת ישראל אחראית לכך.

ואתם, חברות וחברים - אל תיפלו לספין הזה שבו משסים אותנו קבוצה נגד קבוצה: שמאל וימין, חרדים וחילונים, ספרדים ואשכנזים, יהודים וערבים, פריפריה ומרכז או כל חלוקה אחרת שמתבססת על סממן קבוצתי/שבטי כלשהו.

יש לנו ממשלה. היא אחראית לכל. זה בדיוק התפקיד שלה, ולשם כך היא נבחרה. אין אף קבוצה באוכלוסיית ישראל שאשמה בכך ש"המצב" (הביטוי הגנרי לכל דבר רע במדינה) הוא "כמו שהוא".

גיוס חרדים זה ספין מטופש. לא יותר מזה.

עם חכם דורש צדק חברתי. עם חכם רואה דרך התעלולים של פוליטיקאים שלא נותנים לו מספיק קרדיט שיבחין בטריק שנעשה לו.

אל תתנו לביבי ומופז לעשות אתכם מטומטמים. אל תסכימו להיות פראיירים.

אל תהיו הפראיירים של ממשלת ישראל.

6 תגובות:

  1. אנונימי10.7.2012, 1:42

    פוסט משובח, מרגש בכנותו הנדירה ונטולת ההתלהמות. האמת הזאת שכולנו מעדיפים לחשוב שהיא לא נכונה (ולא משנה מאיזה צד של המתרס, אף אחד לא רוצה לחשוב על כך שהוא כלי משחק בידי פוליטיקאים שפלים) כתובה נכון כל כך, שלא יכולתי לא להעתיק את הלינק לכאן ולהפיץ לרשימת אנשי הקשר שלי.
    תודה לך על זה!
    טלי.

    השבמחק
  2. יפה.
    אגב, אני רציתי לעשות משהו משמעותי בשירות שלי, אבל מצאתי את עצמי חלק מצבא הג'ובניקים חסר התעסוקה. וכך העברתי את רוב השירות הצבאי שלי בשינה על הדשא, קריאה והגנבת משחקי מחשב לבסיס. עאלק נטלי.

    השבמחק
  3. מותר לי לא להסכים? או שעצם הניסיון שלי לעשות את זה יצייר אותי כטיפש בעינייך, מאחר ואני נופל ברשת ה"ספין מטופש" שהממשלה עשתה כאן?

    אני לא מתכוון לשאת פה נאום ארוך, כי לפי טון הפוסט הזה, אני מאמין שלא משנה מה אומר, אתה תישאר מקובע בעמדתך. אתנסח בקצרה:

    א. אפתח ואומר שאני בין גיל 21 ל-40, ועשיתי מעל לשלושה שבועות מילואים השנה. היוש.

    ב. בוא נניח לרגע שאתה צודק. בוא נניח שאכן מדובר בספין. בוא נניח שהכל נובע מניסיון לגרום להשכיח את המחאה החברתית הכל כך חשובה על ידי שיסוי כל עם ישראל בקבוצת החרדים המסכנה - האם אני אמור להבין מזה שהמצב בו אוכלוסייה שלמה לא מגויסת וחיה על חשבון הציבור הוא מצב לגיטימי? האם אתה חושב שיש להתעלם ממנו? אני זוכר שעוד בשנות ה-90 מפלגת "שינוי" הוקמה, בין השאר, כדי לתקן את המצב הזה (והשמועה אומרת שגם בשנות ה-80 היתה מפלגה שהוקמה עם אג'נדה שכזאת, אבל היא לא נחלה הצלחה רבה). זה היה בתקופה שהקשר היחיד שהיה בין דפני ליף ואוהלים היה כשהיא הלכה לעשות קמפינג בכנרת עם חבריה, כנראה.

    אפילו אם אכן מדובר בספין (דבר שאני לא באמת מאמין בו, כי הוא ממש לא משרת את הממשלה, אלא מתסיס קבוצת אוכלוסייה נוספת כנגדה שעד עכשיו היתה שקטה למדי - אבל נניח שאתה צודק, לשם הדיון), הרי מדובר בספין לדבר שהוא *נכון*, ולא צריך להתעלם ממנו. נכון, המאבק לצדק חברתי הוא חשוב, אבל האם המאבק השני הוא לא חשוב בכלל? האם צריך לבטל אותו בהינף יד ולקרוא לו ספין, כי הוא לא באמת חשוב? האם שני המאבקים לא יכולים להתנהל במקביל? האם יכולה להיות באמת רק בעיה אחת שתעמוד בסדר היום של המדינה הזאת? מצטער, אני לא מבין את זה. כנראה מוחי קטן מכדי לעשות זאת בהצלחה. קטונתי.

    צר לי. בכל זאת הכברתי במילים כאשר תכננתי לכתוב כל כך קצת. אני מתנצל ממעמקי לבי. המשך יום נעים!

    השבמחק
  4. אנונימי12.7.2012, 13:34

    אני מסכים עם אדם למעלה. גם אם זה ספין, הרי רוב מה שקורה קורה כי הוא חשוב למישהו. זה לבד לא אומר שזה לא נכון.

    הטעויות בניתוח שלך מתחילות כשאתה אומר שהצבא צריך היה לגייס אותנו לנקות שירותים במקום חיילים קרביים. זו אי-הבנה מוחלטת של נושא עלות שירות המילואים. כשאני (בן 40) עושה מילואים, זה עולה לצבא עשרות אלפי שקלים בחודש. אז אני לא עושה את זה כשהאלטרנטיבה היא שייעשה את זה חייל בסדיר שעולה מאות שקלים בכל מקרה.

    המסקנה שלך לא בדיוק מוטעית - היא "חצי אפויה". אם לא צריך חיילים, בוא נהפוך את צה"ל לצבא מקצועי וישרתו בו שכירים. הרבה צבאות פועלים ככה וזו לא מילה גסה. אבל אז זה לא יהיה "צבא העם" ולא נוכל להסתמך על מילואימניקים.

    תחושת הקיפוח של אלה שהשקיעו שלוש שנים+ (אני למשל השקעתי שלוש וחצי שנים בשירות סדיר. למה? לצה"ל פתרונים) היא מוצדקת ויש למצוא לה פתרון. בתעשיה שאני בה, מקובל להעריך שנת אדם ב-100,000$. אז אלה שלא עשו צבר חייבים לי את החלק שלהם ב-350,000$ שאני השקעתי, וזה לפני שנדבר על סיכון החיים, ועצירת קריירות מתפתחות למי שזה רלוונטי לגביו.

    שירות צבאי, או שירות אזרחי, ככל שהמדינה מחליטה שצריך להיות כזה - צריך להיות חובה של כל אזרחי ישראל - נשים, גברים, יהודים, מוסלמים, חילוניים ודתיים.

    היפותיזה:
    האם תקבל את הטענה שאומרת "עד עכשיו אנחנו תרמנו, עכשיו תור החרדים". יפזיקו ממחר בבוקר לגייס חילוניים וייקחו רק גברים חרדים לצבא. כמובן, זה יפתור את כל בעיות ההשתלבות, אבל יש פחות גברים חרדים מנשים וגברים לא-חרדים, אז הם ישרתו בחובה 8 שנים. וככה בששים שנה הקרובות. ואז אולי נחליף חזרה.
    נשמע הוגן? החרדים יסכימו?

    השבמחק
  5. אנונימי12.7.2012, 13:39

    לנקודה שהעלית: "אני מרגיש מאוד פראייר בגלל שאני לא יכול להרשות לעצמי לשלם מקדמה כדי לקנות דירה ממוצעת של שלושה חדרים במדינה שלי. גיוס חרדים לא יסייע לי בזה. ממשלת ישראל אחראית לכך."

    אתה לא רואה את הקשר בין הדברים? אם היית מרוויח שלוש שנים יותר, לפני שיש לך משפחה (שאז גם קל יותר לחסוך): לא הייתה לך יותר הכנסה פנוייה היום? המדינה הייתה יותר תחרותית כי כל עובד אצלנו היה מייצר יותר תל"ג. ובעיקר - אחת הסיבות החשובות להימנעות חרדים משוק העבודה היא הכורח לשרת. אם לא תהיה דרך עוקפת שירות, יהיה קל בהרבה לחרדים להיות פרודוקטיביים ואתה (שגם משרת במילואים) לא תצטרך לשלם מסים גבוהים יותר בשביל "לסחוב" גם אותם.

    השבמחק
  6. גם אני מסכים עם אדם. בניגוד למה שאתה טוען המחאה הזו דווקא יצאה מהציבור. דבר נוסף, זו לא מחאה על שירות בצבא אלא על שוויון. 100% מהמועמדים לשירות צריכים להתייצב בבקו"ם - הצבא הוא זה שיחליט מי מתאים ומי לא. אם נמשיך במצב הקיים לא מן הנמנע שיקרו שני דברים: ראשית, גם קבוצות אחרות באוכלוסייה יחליטו בצורה גורפת שאינן מעוניינות להתגייס (משמאל ומימין); שנית, נפקיר את הצבא לאוכלוסיות חלשות שיהפכו לחוטבי העצים שואבי המים, בעיה חברתית חמורה בפני עצמה.

    השבמחק